Staicele -
Reportāžas - Inese Meistere, Linda
Štelce
18.04.2007.Panākumu pamatā
neatlaidīgs un mērķtiecīgs darbs
Saruna ar Staiceles vidusskolas 9.b klases skolniecēm Inesi
Meisteri un Lindu Štelci
Kādās mācību priekšmetu olimpiādēs jūs šogad
piedalījāties? Kādi tur gūti panākumi un atziņas?
Linda:
Piedalījos rajona bioloģijas un vēstures olimpiādēs, rajona
vēstures konkursā 7.-9. klasēm Dzimtene zaudētā, atrastā. Bioloģijas
olimpiādē saņēmu atzinību, vēstures olimpiādē 4. vietu, bet līdz
trešajai vietai pietrūka tikai viens punkts, tad gan bija škrobīgi.
Olimpiādēs pats par sevi, savām zināšanām vairāk uzzini. Atrodi robus
zināšanās, saproti, ko vairāk vajadzētu mācīties pirms eksāmeniem. |
|
|
Inese:
Es šogad piedalījos piecās rajona olimpiādēs
bioloģijas, vēstures, latviešu valodas un literatūras, zīmēšanas, arī
Lindas pieminētajā vēstures konkursā. Šogad rajona latviešu valodas un
literatūras olimpiādē ieguvu 2. vietu. Bija škrobīgi, ka pirmo
vietu neiedeva, to neiedeva nevienam. Mani izvirzīja piedalīties
Vidzemes novada latviešu valodas un literatūras olimpiādē. Bioloģijas
olimpiādē saņēmu atzinību. Vēstures konkursā piedalījāmies trīs es,
Linda un Māris Ozols. Tur bija komandas darbs. Pirmajā kārtā ieguvām
pirmo vietu, otrajā otro, bet trešajā kārtā uzvedumā negāja tik
labi, toties mēs paspīdējām ar savām zināšanām. |
Cik viegli vai grūti ir piedalīties olimpiādē? Kas ir
panākumu pamatā mērķtiecīgs darbs kopā ar priekšmetu skolotājiem,
talants, vai vēl kas cits?
Linda: Zināšanas!
Inese: Vajag mācīties, daudz lasīt, izpildīt
iepriekšējo gadu olimpiāžu uzdevumus. Mācību grāmatā var izlasīt visu,
bet olimpiādē uzdevumi un jautājumi ir par kādu noteiktu tēmu. Vajag
strādāt kopā ar skolotājām, vienam pašam grūti iemācīties, jo nezini, ko
mācīties.
Ar kurām skolotājām jūs sadarbojāties?
Linda: Vēsturē sadarbojāmies ar skolotāju Ilgu Ozolu
no Vilzēniem, viņa mums deva mājās aizpildīt daudzas lapas, tad skolā
pārrunājām. Gatavojoties olimpiādei skolas bibliotēkā skatījāmies filmu
par Ulmaņa laikiem.
Inese: Latviešu valodā šogad bija grūtāk. Kopā ar
skolotāju A. Rudzīti daudz mācījāmies literatūru, par autoriem, bet
iepriekšējā vakarā pateica, ka būs par kultūras vēsturi, būs daudz
gramatikas, precīzi komatu skaidrojumi, pavisam kaut kas cits, kā bijis
katru gadu. Laikam visi bija paķerti uz muļķi, bet mēs
izlavierējām. Skatoties TV, klausoties radio un lasot presi, kultūras
jaunumi paliek atmiņā.
Linda: Bioloģijas skolotāja mums deva uz mājām lasīt
daudzas grāmatas.
Un jūs tā paklausīgi lasījāt?
Inese: Linda ar Māri Ozolu lasīja, es vairāk
skatījos smukās bildītes.
Linda: Šogad bioloģijas olimpiādē bija jāzina daudz
konkrētu faktu.
Inese: Man vairāk patīk ūdens gabali, kad ir
jādomā. Lindai labāk padodas parādīt konkrētas zināšanas, tādēļ viņai
bioloģijas olimpiādē tik labi veicās.
Kāda gaisotne jūsu klases kolektīvā pirms eksāmeniem,
kas jau pavisam tuvu? Visi centīgi mācās, stundā klausās?
Inese: Klusums mums ir tikpat reti kā jūrā!
Linda: Pieklibo mūsējiem klusums. Ir jākoncentrējas
uz skolotāju, nevar pievērst uzmanību klases biedriem. Mūsu zēni pareizi
saka kam vajadzēs, tas klausīsies un dzirdēs.
Kā jūtaties pašas pirms eksāmeniem? Vai par tiem
domājat?
Abas kopā kā lai nedomā!?
Linda: Skolotāji katru dienu skaita, cik mēnešu,
nedēļu, dienu atlicis līdz eksāmeniem, vienmēr atgādina, ka jāgatavojas
laicīgi. Reizēm tas apnīk, pat sāk kaitināt.
Inese: Skolotāji regulāri atkārto klausieties, šī
tēma būs eksāmenā, pagājušajā un aizpagājušajā gadā bija, šogad arī būs.
Šī tēma nebūs, bet tāpat pamācieties
Linda: Tā dienu skaitīšana tikai uztrauc.
Tos, kuri strādā regulāri, uztrauc par velti, bet
tos, kuri paslinko, varbūt pamudina?
Linda: Tie, kas visus 9 gadus ir slinkojuši, tāpat
neko nevarēs sagrābt. Parasti ir tā, ka apziņa atnāk pēc
eksāmeniem, tāpēc skolotājas aicina saprast ātrāk un mācīties, bet
lielākā daļa to sapratīs tikai pēc tam.
Kāpēc?
Linda: Tas atkarīgs no audzināšanas ģimenē. Ja no
bērnības tevi māca, ka jāpiesēžas, jāizmācās, pārbauda, ko esi
izdarījis, tad pierodi un dari. Ja nepaprasa, nepārbauda, tad bērns var
samelot, ka viss kārtībā. Man mamma palīdzēja.
Inese: Man laikam pirmajā klasītē palīdzēja, pēc tam
aizgāja pašai apsēdos un mācījos. 7. klasē tas jau bija līdz vēlam
vakaram, daudz lasīju literatūru. Bieži atstāju darbus uz pēdējo vakaru.
Kad 200 lappuses vienā vakarā jāizlasa un nākošajā dienā vēl jāatceras,
ir grūti
Jūs kārtīgi izpildāt mājas darbus, kā vērtējat vai
uzdotais apjoms ir liels?
Linda: Kā kurā dienā ja trešdien ir 9 stundas un
jāgatavo fizika, ķīmija, anatomija, angļu valoda, tad ir daudz ko
mācīties. Piektdienās divas literatūras un 2 matemātikas, tad mazāk ko
mācīties, jo uzdod tikai uz vienu stundu.
Uz kuru pilsētu šobrīd skatāties, lai turpinātu
mācības vidusskolā, kāpēc? Pēc kādiem kritērijiem izvēlēsieties savu
vidusskolu?
Abas pagaidām ir doma mācīties Valmieras Valsts
ģimnāzijā.
Linda: Man bija svarīgi, lai nav tik tālu kā Rīga,
lai skolai labs prestižs. Tur ir nesen uzceltas kopmītnes. Tur mācījās
mana māsa, zinu tuvāk par skolotājiem, viņa dod padomu, kuru novirzienu
izvēlēties.
Inese: Man galvenais, ka vispār ir kopmītnes, kur
palikt. Skola skaista, skatījos internetā bildēs. Tur piedāvā daudzas
mācību programmas, varu izvēlēties.
Kādas profesijas šobrīd saista jūsu uzmanību?
Inese: Puse no pasaules profesijām ir mani sapņi
patīk vēsture, patīk māksla, tā arī padodas, varētu būt arī par
literatūras un latviešu valodas skolotāju. Man ļoti patīk ģeogrāfija,
žurnālistika, policista darbs, vairāk kriminālistikas nodaļā. Pašlaik ir
grūti izvēlēties, sēdēšu vidusskolā un mācīšos.
Linda: Varētu būt pedagoģija, patīk darboties ar
maziem bērniem. Kad izpildījām testus Profesionālā karjeras izvēles
centrā, visaugstāk parādījās gan pedagoģija, gan jurisprudence. Tās man
pašai arī ir saistošas lietas.
Inese: Man Profesionālā karjeras izvēles centra
testos visaugstāk parādījās 3 virzieni militārais, tēlnieciskais,
literārais. Laikam būs jāraksta par karu
Kādos pulciņos darbojaties ārpus skolas?
Linda: Šogad palikušas tikai sporta dejas un
Kalliope. Agrāk bija tautas dejas, floristika, dziedāju ansamblī pie
skolotājas Dainas, aerobika.
Inese: Man tas pats. Ja būtu bijušas Staicelē tautas
dejas, būtu gājusi. Arī es kādu laiku dziedāju ansamblī pie skolotājas
Dainas. Mākslas skolu pabeidzu pagājušajā gadā. Tagad ir Kalliope,
skolas avīze, skolēnu dome. Šogad vairāk brīva laika, trenējos sportā,
piedalos sacensībās. Kopā ar skolotāju Dalku braucām ik pāris nedēļas uz
Valmieru slidot. Tagad būs volejbols, pēc stundām ejam trenēties. Būs
komanda, spēlēsim sacensībās.
Kā paspējat ārpusstundu aktivitātes apvienot ar
sekmīgu mācīšanos?
Inese: Tāpēc jau 7. klasē mācījos līdz divpadsmitiem
naktī.
Linda: Reizēm esmu galīgi nogurusi, bet tad
saņemos.
Inese: Reizēm neizpildu kādu mājas darbu
Vai palīdzat mācīties klases biedriem, paskaidrojat?
Linda: Jā, ja jautā un grib zināt.
Inese: Ir daži, kuri tikai noraksta, bet citi jautā,
lai paskaidro, tad stāstu.
Inese, kā Tu skaties uz skolas avīzes nākotni, kurš
varētu turpināt redaktora darbu?
Inese: Jāskatās, kuri cilvēki paliks Kalliopē.
Avīzes redaktoram jābūt uzņēmīgam cilvēkam, kuram brīvs laiks, patikšana
un pacietība. Jāmāk darboties ar programmām, bet galvenais ātri
rakstīt uz datora. Man avīzi salikt Corel programmā iemācīja
tētis. Bet ir vēl citas programmas, ja kaut vienu pārvalda, var salikt
tajā.
Linda: Domāju, tagad ir vidusskola, tas būtu jādara
kādam no vecākajām klasēm.
Inese, cik daudz laika Tev prasa avīzes salikšana?
Inese: Kā kura avīze, kā atnāk raksti. Reizēm ir tā
salieku, bet vairākās lapās paliek tukšumi. Kurš rakstīs? Redaktors,
jo gribas, lai avīze ir normālā biezumā. Kalliopiešiem jāiet klāt un
jāpasaka, par kādu tēmu lai raksta, viņi paši nevar izdomāt. Man būtu
tāpat.
Inese, pastāsti, lūdzu, par savu darbu skolēnu domē,
kāda ir skolasbiedru atsaucība?
Inese: Atsaucība ir starp mazu un vidēju. Pagājušajā
gadā sanācām kopā, apspriedām dažādus jautājumus par pasākumiem. Kad
lēmām par posteņiem, mani izvēlēja par prezidenti. Skolēnu domes darbu
koordinē skolotāja Jautrīte, tāpēc kopā sanākt varējām tikai plkst.
17.oo, kad viņa beidza darbu. Sanāksmes apmeklēja tie, kam patiešām bija
interese. Stundu laikā sapulces nevar rīkot, jo tad tās apmeklēs tāpēc,
lai varētu aiziet no stundas. Šajā pusgadā vairs kopā nenākam, skolotāja
Jautrīte ar skolas vadību un skolotājiem izdomā pasākumus, paziņo man,
tad es tālāk pārējiem, viņi, savukārt, klasēs. Galvenie uzdevumi
saistīti ar ārpusstundu pasākumiem.
Kas jums patīk skolā, ko vajadzētu mainīt?
Linda: Ļoti forši, skolā kabinetiem ieliktas jaunas
durvis! Tikai, cik tās būs izturīgas, ja vidū stikls? Mazajiem ļoti
patīk skraidīt un grūstīties.
Inese: Skola man patīk. Garšo pusdienas, ar lielu
sajūsmu gaidām starpbrīdi pēc 4. stundas. Patīk izremontētais latviešu
valodas kabinets.
Linda: Tagad nāk pavasaris, saulīte paliek spoža,
dienas vidū spīd klasē, aizkaru nav... Grūti koncentrēties mācībām, kad
saule spīd acīs.
Inese: Kad uzcels halli, vecajā sporta zālē iztaisīs
skaistu aktu zāli. Tad varēs rīkot paši savus pasākumus, nebūs
jāuztraucas par telpām.
Kādas problēmas esat ievērojušas?
... (Meitenes skatās viena uz otru, tad uz mani.)
Vai par problēmām negribat runāt? Jūs esat tik
lidojošas un smaidīgas, ka problēmas nemaz neredzat?
Inese: Precīzi! Cilvēki apkārt labi, pašai ir labi,
izmācījusies arī kādreiz esmu. Skolā parasti jādomā par nākamo stundu,
pēc stundām par volejbolu. Pie skolas esam pieraduši un problēmas
nemanām. Ķīmijas kabinets tāds tumšs un drūms...
Linda: Mums tur kontroldarbs vakar bija, ārā pūta
liels vējš, redzējām, kā aizkari plīvo.
Ko savādāk vajadzētu mācību un ārpusstundu darbā?
Inese: Stundas notiek, pasākumi notiek, ko vēl?
Diskotēka kāda varēja vairāk būt, bet tad pašiem jāorganizē, aparatūra
jāmeklē. Tā noteikti notiktu skolas sporta zālē, tur skaņa drausmīga.
Grūti šajā ziņā iet.
Tāpēc šobrīd ir aicinājums veidot jauniešu
nevalstisko organizāciju.
Inese: Jā, skolotāja Jautrīte stāstīja.
Jūs nāksiet?
Inese: Jā, es būšu.
Ko jums vēl gribētos teikt?
Linda: Visi ir nolikuši eksāmenus un laimīgi dzīvo
tālāk. mēs arī noliksim un laimīgi dzīvosim tālāk!
Paldies par gaišo noskaņu, kurā dalījāties!
Jautāja Ieva Drone,
foto no Ineses un Lindas personīgajiem albūmiem
|